De 29-jarige Franse schrijver Victor Jestin over Hitte, zijn prijswinnend debuut in De Morgen, 3 februari 2024:
“De adolescentie is bij uitstek de periode waarin we vatbaar zijn voor sociale druk. Maar ook daarna blijven we beïnvloedbare wezens. Sterker nog, ik geloof dat groepen en structuren ons als mens grotendeels bepalen. Ons gedrag komt niet voort uit wat we zelf willen, maar is een antwoord op de denkbeelden en mechanismen die in een familie, een groep, een sociale klasse werkzaam zijn. Zo jaagt Léo alleen maar zijn eerste seksuele ervaring na omdat hij voortdurend ingepeperd krijgt dat dat op die leeftijd zo hoort.”
“Ik denk dat onze zogenaamde grote individuele (keuze)vrijheid een illusie is. Ik weet zelfs niet of verlangens ooit helemaal van jezelf kunnen zijn. We verlangen wat we horen te verlangen of wat we anderen zien begeren. Ons verlangen wordt ons ingefluisterd en in zekere zin zelfs opgelegd. Door onze vrienden, door mensen in de media, door (…)”
“Ik heb zelf ervaren hoe je waarde in de groep op die leeftijd afhangt van je capaciteit om je seksuele begeerte te uiten en bevestigd te zien, van hoe grof je over meisjes durft te praten. Dat is natuurlijk absurd als je erover nadenkt, en een vorm van geweld. Je wordt, impliciet én expliciet, tot een bepaald gedrag gedwongen (…)”
“We hebben veel te weinig oog voor dat soort geweld en voor de absurditeit van die sociale codes, die vooral onder jongens heersen. Je kunt het ook pas zien als je het perspectief van een buitenstaander (…) aanneemt. Dat is het interessante aan het schrijven: ik kan iets over de maatschappij en sociale mechanismen zeggen juist door figuren op te voeren die niet in die maatschappij passen.”
“Als adolescent voelde het leven vaak als een supermarkt: ik had het gevoel dat ik allerlei dingen moest consumeren. De liefde incluis. Met de leeftijd lukt het beter om daarmee om te gaan, maar als adolescent ben je daar weerloos tegen. En dat beschadigt je vaak. Mijn boeken spelen zich niet voor niets af op een camping en in een nachtclub, twee plekken waar geld wordt geslagen uit het genot. Die vermarkting van het verlangen maakt veel kapot.”
bron: De Morgen, 3 februari 2024
Victor Jestin, Hitte, Kopernik, 2023 (128 pagina’s)
(Flaptekst)
De illusie van vakantiegeluk haarfijn ontleed
Terwijl op het strand zijn ‘vrienden’ in de zinderende hitte feesten en drinken en wanhopig op zoek zijn naar liefde doolt de zeventienjarige Léonard alleen en verdwaasd door de laatste uren van zijn zomervakantie op een Franse camping. De afgelopen avond staat hem nog haarscherp voor de geest. Hij heeft een leeftijdgenoot zien sterven zonder hem te hulp te schieten: is hij verantwoordelijk voor zijn dood?
Tegelijkertijd brengt de aantrekkelijke, iets oudere Luce hem in verwarring; samen raken ze verstrikt in een spelletje van aantrekken en afstoten. Hitte is het ragfijne portret van een onzekere jongen die de illusie van het vakantiegeluk op de camping doorprikt en er desondanks dolgraag deel aan zou hebben.
© foto Victor Jestin: Wikipedia