Welke muziek hoor je graag?

© adventuresinhifi.com

Een studie van Matthew J. Salganik en anderen toont de immense kracht van sociale invloed.

“Onderzoekers lieten meer dan 14.000 mensen naar een website surfen waar ze 48 onbekende liedjes konden beluisteren en downloaden. Een deel van de mensen werd verdeeld in subgroepen waar ze konden zien hoe vaak andere mensen in hun subgroep elk liedje downloadden. De resultaten: “Bijna elk liedje kon populair worden of niet, afhankelijk van of de eerste bezoekers het leuk vonden of niet.” Als mensen zagen dat de vroege beslissers een liedje hadden gedownload, waren ze eerder geneigd het ook te downloaden. In een later experiment draaiden de onderzoekers de downloadcijfers om, zodat de populairste nummers opeens het minst populair leken en de minst populaire opeens het meest populair. Ze ontdekten dat sommige van de impopulaire nummers naar de top van de ranglijst stegen en dat sommige van de vroegere populaire nummers naar de bodem van de ranglijst zakten. Sommige nummers bleken zo aantrekkelijk dat ze hun populariteit op de lange termijn konden herwinnen, maar voor veel van de andere songs was de populariteit van het nummer van grotere invloed.”

https://www.princeton.edu/~mjs3/salganik_dodds_watts06_full.pdf